2013. február 14., csütörtök

A Daphne fogadtatása

Kocsis Zoltán megfogadta: a Nemzeti Filharmonikusokkal színpadra állítja Richard Strauss összes, hazánkban még nem játszott operáját. A 2011-es Daphné után hamarosan következik a Capriccio, 2013 őszén pedig A hallgatag asszony. Nézzük, hogyan fogadta a kritika a 70 éve nem játszott Daphné bemutatóját.

 „Talán nem túlzás azt állítani, hogy az október 5-i előadás főszereplője a Nemzeti Filharmonikus Zenekar volt.Ez már csak azért is így kellett hogy legyen, mert a Daphne a wagneri zenedráma-tradíció jegyében fogan szimfonikus opera, népes zenekarral. (…) Kocsis Zoltán keze alatt forradalmi hevülettel szólalt meg Strauss mesteri kézzel hangszerelt muzsikája. Elsöprő erővel, de nem egysíkúan: áttetsző volt a mozarti fafúvós előjáték; csak úgy ragyogott a napisten bemutatkozása, meg a hárfaglisszandóval bevezetett két apollóni csodatétel: a vihar és a Leukipposzt halálra sújtó villámcsapás.” – Muzsika

„Kocsis Zoltán szerint a mondanivaló aktualitása kézenfekvő: a természetet nem lehet legyőzni. Ahogy a zeneóriásokat sem. (…) A nemzeti zenekar csúcsformában játszott, és most aztán minden szólam, hangszer megmutathatta tudását. (…) A természet, a művészet, Richard Strauss is megdicsőült. Itt, kérem, babérok teremtek!” Heti válasz

„Rost Andrea fénylő, csengő hangjával rögtön felébreszt minket a juhok hétköznapi problémáit, a Dionüszosz ünnepére való készülődést, és a konfliktus kulcsszavát, a párválasztást kitárgyaló bevezető után. Rost elemében van, a lenyugvó naphoz szóló óda egyébként is színekben dúskálásra alkalmas ária, és a szoprán remekül tolmácsolja. Csakúgy mint a későbbi, embert próbáló dallamokat: úgy üti át hangjával a hangosabb zenei részeket is, hogy az nem válik kellemetlenné.

A zene hullámzik, ömlik tovább, a nehéz zenei és énekfrázisokat pontosan és erővel fogja össze Kocsis (…)Strauss nagy kópé, mondhatnánk, az orgona becsempészésével, a madárfütty fuvolaátiratával és egyéb apró trükkökkel olyan összetett hangzásokat hoz létre, hogy bizony zúgó fejjel távozunk a koncertről, elvarázsolva, mint egy nimfa…” Magyar Hírlap

„A néhány hangos hangszerszólók, a varázslatos hangszínek, a plasztikus ábrázolás Strauss kimeríthetetlen zenei vénáját mutatják. Ehhez kellett egy nagyon jó zenekar, nagyon jó karmesteri elképzeléssel. Az op. 89-es mű csodálatos előadásban szólalt meg, minden pillanatban élvezhette a közönség a zenei anyag, harmóniák, hangszínek váltakozását, azt a straussi elképzelést, mely szinte egyedülálló az oeuvre-ben.” - Papiruszportál