2015. szeptember 20., vasárnap

Az operák bemutatóiról



A Friedenstag (A béke napja) ősbemutatója 1938. július 24-én volt Münchenben (az első Strauss ősbemutató a szerző szülővárosában), a világháború kirobbantására készülő „Harmadik Birodalomban”.  A bemutatón Clemens Krauss vezényelt, az ostromlott vár parancsnokát Hans Hotter, Maria szerepét Viorica Ursuleac* (Clemens Krauss felesége), az ellenséges holsteini hadak vezérét Ludwig Weber alakította. A záró kórusnak köszönhetően az ősbemutató után mintegy 100 előadást ért meg a mű a német színházakban.

*a művésznő halálának 30. évfordulója lesz 2015. október 22-én.


Richard Strauss a Friedenstag bemutatóján a két főszereplővel.

A béke napja (Friedenstag) a politikai események miatt nem maradt soká a repertoáron, s azóta sem tudott újra meghonosodni még a német operák műsorán sem, a közönség vegyes fogadtatása miatt. Az opera szabadság üzenetét nehéz elválasztani attól a ténytől, ahogyan a német nemzeti szocialista párt ezt kisajátította .

A Daphne bemutatója 1938. október 15-én volt Drezdában. Az opera lelkes fogadtatásra talált, noha a Béke napjával való párosítása nem bizonyult szerencsésnek.  A Daphne ma is a szerző utolsó alkotókorszakának legnépszerűbb műve. A bemutatón az operát Karl Böhm vezényelte, akinek R. Strauss az operát dedikálta. 


Daphne Budapesten a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon 1940
Érdekes kísérletre került sor a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon 1940 nyarán. Az Operabarátok Egyesületének estélye keretén belül mutatták be Nádasdy Kálmán rendezésében az Angelica nővért, címszerepben a frissen végzett Warga Líviával, és Strauss 1938-as Daphnéját. A mű értékelése helyett általában megelégedtek a korabeli ítészek a szokatlan helyszínbe - akusztikailag nyilván problémás – remekül illeszkedő ógörög pásztorjáték ismertetésével. A főszerepeket Tamás Ilonka, Koréh Endre, Basilides Mária, Sárdy János és Halmos János énekelték Ferencsik János vezényletével.
 „... a kolostor virágos kertje, a bukolikus pásztoridill szinte szabadba kívánkozik” –, ám zeneileg épp az ellentétekre rávilágítva hozza meg elmarasztaló ítéletét Váczy Péter, zenekritikus: „Puccini az olasz hagyománynak megfelelően, elsősorban éneklésre szánta az operáit. Strauss ereje ellenben éppen a színes, változatos hangszerelés. Nála a zenekar uralkodik az ének felett.” Ha tehát „A zenekarból legfeljebb a fúvósok hallhatók, a többi hangszer némaságra van kárhoztatva”, akkor alkalmatlan a szabadtéri bemutatásra. Studia Caroliensia 2004. Bubno Hedvig: Váczy Péter, a zenekritikus

A harmincas évek második felétől nemcsak politikailag függött egyre jobban Magyarország Németországtól, hanem kulturálisan is egyre több szállal kötötték össze a két országot.
A Daphne az Operaházban 1941-ben került színre.