A JÓZSEF-LEGENDA VISSZHANGJA
SajtómegjelenésekRichard Straussról Kocsis Zoltánnal beszélgetett Petrányi Judit
Ifjúkori portréjáról egy szelíd, komoly fiatalember néz álmodozóan és szinte bizonytalanul félrehajtott
fejjel a világba. Időskori képei jól öltözött, joviális, elégedett, mosolygós öregurat mutatnak. Ez a
zárkózottnak tűnő férfi komponált háromnegyed órás szimfóniát a saját családjáról? Ő álmodta opera-,
illetve balettszínpadra Salome, Elektra vagy a József-legenda Putifárnéjának alakját? Pontossággal,
módszerességgel, szolidsággal jellemzett barátjáról Stefan Zweig írja: „van valami démoni is ennek a
fura embernek a lelkében”. „Sok szempontból rejtélyes figura – mondja róla Kocsis Zoltán – A jól
szituált német nyárspolgár, aki békés otthonában a bűnről fantáziál. Pasolini jut róla eszembe.” Tovább
Kocsis Zoltánnal beszélgetett Petrányi Judit a R. Strauss sorozatról
1864. június 11-én megszületett a legnagyobb müncheni sörfőzde jómódú tulajdonosa lányának és a
bajor udvari zenekar első kürtösének első gyermeke, aki a keresztségben a Richard Georg nevet
kapta. Az idei, százötvenedik születésnap tiszteletére világszerte előkerülnek a művek – többnyire
ugyanaz a néhány jól ismert darab. (Feltétlenül említést érdemlő kivétel volt a Magyarországon
korábban még soha elő nem adott Az árny nélküli asszony című opera bemutatója az Operaházban.)
A Nemzeti Filharmonikusok főzeneigazgatója, Kocsis Zoltán nem lelkesedik az évfordulókért. „Mire jó
az, ha olyan szerzők folynak a vízcsapból is, akiknek az életműve napi táplálék? Minek felturbózni az
amúgy is töretlen népszerűségnek örvendő szerzőket és életműveket?” Tovább
A HALLGATAG ASSZONY SAJTÓVISSZHANGJA
A CAPRICCIO VISSZHANGJA
A Capriccio 2013. márciusi hazai ősbemutatójáról megjelent értékelésekből szemezgettünk.
A
zenekar játékán hallatszott, micsoda szeretettel tanította be Kocsis
Zoltán a darabot zenészeinek, akik ezt a szeretetet játékukkal
viszonozták is. Énekesek és muzsikusok között tökéletes volt a harmónia,
akárcsak a színpad és a zenekari árok között.
A Színház folyóirat portálja
Ez egy nemzetközi színvonalú produkció. Kocsis a partitúra pazar koloritját messzemenően előcsalja a Nemzeti Filharmonikusokból, a zenei formálás kompozícionális egésze és részletgazdagsága egyaránt elsőrangú, a formálás kiegyensúlyozott, az arányok optimálisak, a karakterek játékossága, dallaminvenciója és szigorú keretbe foglalt „szeszélyessége" a virtuóz hangszerelés révén érvényesülő teljes szépséget megcsillogtatja. Az énekesek a nemzetközi operai szcéna magasan jegyzett résztvevői, és megérik a pénzüket.
Ez egy nemzetközi színvonalú produkció. Kocsis a partitúra pazar koloritját messzemenően előcsalja a Nemzeti Filharmonikusokból, a zenei formálás kompozícionális egésze és részletgazdagsága egyaránt elsőrangú, a formálás kiegyensúlyozott, az arányok optimálisak, a karakterek játékossága, dallaminvenciója és szigorú keretbe foglalt „szeszélyessége" a virtuóz hangszerelés révén érvényesülő teljes szépséget megcsillogtatja. Az énekesek a nemzetközi operai szcéna magasan jegyzett résztvevői, és megérik a pénzüket.
Az
egyetlen hatalmas (közel két és fél órás!), gyönyörűségesen fárasztó
(fárasztóan gyönyörűséges) felvonásba beletöltött zenei
szarvasgomba-pástétom mifelénk sosem volt terítéken, hálásak lehetünk
Kocsis Zoltánnak, hogy elkészítette és ezüsttálcán átnyújtotta nekünk a
Müpában. (…)az énekesekhez előzékenyen alkalmazkodó rugalmassággal,
fantáziadúsan és nagy hangulatteremtő erővel vezényelte zenekarát,
felidézve a kései Strauss-zene nosztalgiáját, alkonyi derűjét, bölcs
humorát és (igen!) könnyedségét – mindazt a színt és illatot, mellyel a
Capriccio, ez a novemberi rózsa dédelgeti érzékeinket.
Fidelio
Ildikó Raimondi karakteréhez illően visszafogott játékú, elegáns és kimért grófnője csodálatosan formált, finom hanggal párosult az est folyamán, talán csak a hangerő intenzitása hagyott egy picit alább időnként, amit leginkább akkor érzékelhettük, amikor a Clairont alakító Meláth Andrea mellett hallhattuk, akinek nemcsak voce és volume tekintetében nem lehet oka panaszra - így nekünk, hallgatóknak sem -, de gesztusaival is hitelesen alakította a gróf fejét elcsavaró, nagyvilági karakterét.
Ildikó Raimondi karakteréhez illően visszafogott játékú, elegáns és kimért grófnője csodálatosan formált, finom hanggal párosult az est folyamán, talán csak a hangerő intenzitása hagyott egy picit alább időnként, amit leginkább akkor érzékelhettük, amikor a Clairont alakító Meláth Andrea mellett hallhattuk, akinek nemcsak voce és volume tekintetében nem lehet oka panaszra - így nekünk, hallgatóknak sem -, de gesztusaival is hitelesen alakította a gróf fejét elcsavaró, nagyvilági karakterét.
Kocsis
előzetes várakozásainak megfelelően jól érvényesült a gróf
ironikusságát, de egyben határozott álláspontját is érzékletesen kiemelő
dán bariton, Bo Skovhus játéka is. Nálam egyértelműen a német
basszbariton, Franz Hawlata vitte a prímet, aki szinte eggyé vált La
Roche színigazgató szerepével, annak összetett személyiségével,
hamisítatlan buffo karakterét nem lehetett nem figyelemmel követni. Bár
elég rövid megjelenésről van szó, de a Monsieur Taupe-ot megformáló
Csapó József is mert játszani, még ha rövid ideig is, ráadásul éneklése
is karakteresnek bizonyult.
A Flamandot alakító Jörg Schneider szokásos, klisékbe hajló mozdulatokat produkált éneklés közben, ami úgy hatott, mintha nem tudná, mit csináljon kezeivel, szívére szorítsa-e vagy kitárja, mintha a tenoristákat parodizálta volna. Hangszíne, formálása igen szép volt, különösen átszellemülten adta elő az eredetileg Ronsard által írott szonett zenébe öntött változatát a hatodik jelenetben. Az Olivier-t életre keltő Haja Zsolt vagány, energikus költőnek bizonyult, hangjából magabiztosság sugárzott. Mozgásából már nem mindig, de nehéz lett volna eldönteni, hogy a rendező hibájából-e vagy a sajátjából.(...)
A
Nemzeti Filharmonikusok, élükön főzeneigazgatójukkal, Kocsis Zoltánnal
nagyszerűen muzsikáltak, az arányokat oly mesterien találták el, hogy az
volt a gyanúm, betartották a Strauss-mű előszavának minden egyes
instrukcióját.
Heti Válasz
El vagyunk kényeztetve. (…) csak elzötyögünk a Művészetek Palotájába villamossal, és van egy Kocsis Zoltánunk, akinek eltökélt szándéka, hogy a Nemzeti Filharmonikusokkal bemutasson olyan zenei ínyencségeket, mint a Capriccio. A március 11-i, félig szcenírozott előadás nagy siker volt, a két és fél órás darabot egyhuzamban végigdirigálni fizikailag is komoly teljesítmény. Nagy dicséret jár a muzsikusoknak, megdolgoztak a nehéz, kényes szólamokkal. Beleadták szívüket-lelküket, és a zenekar briliánsan szólt. Kiválóak voltak az énekesek is, különösen Ildikó Raimondi (grófnő) szopránja csillogott fényesen.
El vagyunk kényeztetve. (…) csak elzötyögünk a Művészetek Palotájába villamossal, és van egy Kocsis Zoltánunk, akinek eltökélt szándéka, hogy a Nemzeti Filharmonikusokkal bemutasson olyan zenei ínyencségeket, mint a Capriccio. A március 11-i, félig szcenírozott előadás nagy siker volt, a két és fél órás darabot egyhuzamban végigdirigálni fizikailag is komoly teljesítmény. Nagy dicséret jár a muzsikusoknak, megdolgoztak a nehéz, kényes szólamokkal. Beleadták szívüket-lelküket, és a zenekar briliánsan szólt. Kiválóak voltak az énekesek is, különösen Ildikó Raimondi (grófnő) szopránja csillogott fényesen.
Minden egész megmaradt 2013. március 21.- operavilag.net
Richard Strauss: Capriccio – a magyarországi bemutatóról BÓKA GÁBOR írt kritikát
Madeleine grófnő: Ildikó Raimondi (fotó: Pető Zsuzsa) Richard Strauss utolsó operája, a Capriccio nem csak esztétikai problémafelvetésénél és megoldási javaslatainál fogva problematikus mű, de bizonyos külső körülmények is ambivalenciát sugallnak vele kapcsolatban. Cselekménye a művészet különböző területeinek mibenlétét és egymáshoz való viszonyát tárgyalja, vagyis meglehetősen elméleti okfejtések sorozatából áll (kolléganőm tömör megfogalmazásával élve: „lila darab”) – ugyanakkor szinte lehetetlen másként színpadra állítani, mint a hagyományos realista iskola szellemében.
Nemzeti Filharmonikusok Zenés társalgás "szeszélyes" talajon- fidelio.hu
Március 11-én a Művészetek Palotája közönsége Richard Strauss Capriccióját ismerhette meg parádés szereposztásban, Kocsis Zoltán vezényletével. KRITIKA
A lelkes olvasóknak túl sok újat aligha lehet már mondani Richard Strauss Capricciójával kapcsolatban - mármint ami a zeneszerzőről és művéről való általános információkat illeti. Néhány részletet azonban mégis érdemes megemlítenünk, hiszen egy olyan 20. századi műről van szó, amely évekkel, sőt évtizedekkel később keletkezett a Kékszakállúnál, a Wozzecknél, vagy a Mózes és Áronnál, és még sorolhatnánk a modern zenés színpad jó néhány avantgárd alkotását.
„MINDEN EGYES ÜTEME OLYAN, MINT EGY-EGY KARÁCSONYFADÍSZ”
Richard
Strauss Capriccio című operája Magyarországon először, március 11-én és
14-én hallható, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar (NFZ), valamint a
Művészetek Palotája közös produkciójában. Kocsis Zoltán az MTI-nek
nyilatkozott az izgalmas zenei kihívásról, a hiánypótló bemutató
előkészületeiről.
„A
Capriccio minden egyes üteme olyan, mint egy-egy karácsonyfadísz, úgy
kell tehát kifényesíteni, kidolgozni, hogy mindegyik önmagában is
gesztusértékű legyen” - mondta el Kocsis Zoltán a próbák kezdetén. Az
opera alapkérdése azt a régi dilemmát dolgozza föl, hogy mi az
elsődleges: a szöveg vagy a zene. Az ötletet Straussnak Stefan Zweig
adta, aki megtalálta Abbate Casti <<Prima la musica, poi le
parole>> (Előbb a muzsika, azután a szavak) című 18. századi
librettóját. A kérdést Flamand és Olivier, a két a főszereplő Madeleine
grófnő iránti szerelmi vetélkedése jeleníti meg.
„A zenekart úgy szeretném fölkészíteni, most ezen dolgozom, hogy már semmiféle zökkenő ne adódhasson, amikor az énekesek megérkeznek” - fűzte hozzá a karmester. Kocsis Zoltán annak a reményének adott hangot, hogy a próbákat sikerül úgy szervezni, hogy az utolsó, csaknem egyhetes periódusban lehetőleg valamennyien jelen legyenek. A figurákat nagyon alaposan kell kidolgozni - hangsúlyozta Kocsis Zoltán. A grófra az a feladat hárul, hogy kimondja a kellemetlen dolgokat, például azt, hogy az emberek egy része nem nagyon szereti az opera műfaját, mondván: az énekesek sipítanak és unalmasak a recitativók.
„Ezeknek a megjegyzéseknek persze van valóságtartalmuk, ugyanakkor rendkívül izgalmas, hogy a dallam és a szöveg elsődlegességének kérdésébe miként szövődik bele a költő és a komponista grófnő iránt érzett szerelme. Madeleine áldozatot vállal azzal, hogy egyikük mellett sem kötelezi el magát, hiszen ha az egyiknek a szerelmét fogadja el, elveszíti a másikat és fordítva. Így elérheti a célját, hogy opera szülessen, ami nem történne meg, ha az egyiket vagy a másikat választaná” - magyarázta a főzeneigazgató.
A Capriccio azért is különleges alkotás, mert lépten-nyomon előbukkannak benne az olasz belcanto elemei. A darab telve van határozott és konkrét utalásokkal az olasz repertoárra. „Sokkal nehezebb, mint a 2011-ben bemutatott Daphne, mert minden elemét gondosan ki kell munkálni. Strauss komolyan gondolta a Capriccio műfaji meghatározását: zenés társalgás. Amikor a színigazgató nagy monológját halljuk, rá kell világítanunk, miért hangzik el, hiszen előzőleg késhegyig menővé fajult a vita Flamand és Olivier között” - fogalmazott a karmester.
A színigazgató kezdetben negatív figura, két óriási ásítással vonja magára a figyelmet, mondván, hogy a jó zenére lehet a legjobban aludni. Mégis a legpozitívabb személyiséggé növi ki magát a darab folyamán - részletezte Kocsis Zoltán. „Egyébként nagyon komoly metamorfózison mennek át a többiek is, Clarion tart a grófné véleményétől, de barátnőkként búcsúznak el egymástól. A költő és a zeneszerző, noha mindketten szemben állnak a színigazgató esztétikai értékrendjével, ellenfélként mutatkoznak be, de az ő tiszteletében barátként válnak el” - jegyezte meg.
Kocsis Zoltán „sugárzó figurákat” vár az énekesektől. „Franz Hawlata olyannyira azonos a színigazgató szerepével, ahogy Wolfgang Schöne volt azonos Mózessel Schönberg Mózes és Áronjában. Persze az ilyen találkozások nagyon ritkák, de feltételezem, hogy a grófot alakító Bo Skovhus ironikus alkata is érvényesül. Azt hallottam, hogy a Flamandot megszemélyesítő Jörg Schneider elég jól zongorázik ahhoz, hogy a színpadi zenében ő kísérje magát a csembalón” - mondta a karmester. A főzeneigazgató nem tartja zavarónak, hogy a grófnő szerepét Rost Andreától átvevő Raimondi Ildikó a 10-12 perc hosszúságú zárójelenetben kottából énekeljen, hiszen a történet szerint a Flamand kezéből frissen kikerült kéziratot már szinte a sajátjának tekinti.
„A zenekar természetesen az árokban lesz, hiszen félig szcenírozott előadásban játsszuk a Capricciót. A rendezőt, Rebekka Stanzelt korábban nem ismertem, de most már levelezünk az elképzeléseinkről. A grófnő kezdetben a nézőtéren ül, onnan megy fel a színpadra, hogy a szextettet meghallgassa. Ez nem szokatlan ötlet, de bízom abban, hogy hoz olyan egészen új elemeket is, amelyek a New York-i Metropolitan operabeli vagy a párizsi rendezésekben nem tűnnek föl. A hangversenyterem lehetőségei miatt a díszlettervező, Markus Pysall a pódiumot csak jelzésszerűen tudja 18. századi francia arisztokrata szalonná alakítani. A világítással azonban sok minden megoldható, ahogy a Parsifal előadásokon láttuk” - részletezte elképzeléseiket Kocsis Zoltán.
(MTI, Fidelio cikke alapján)
A DAPHNE FOGADTATÁSA
Kocsis Zoltán megfogadta: a Nemzeti Filharmonikusokkal színpadra
állítja Richard Strauss összes, hazánkban még nem játszott operáját. A 2011-es
Daphné után hamarosan következik a Capriccio, 2013 őszén pedig A hallgatag
asszony. Nézzük, hogyan fogadta a kritika a 70 éve nem játszott Daphné bemutatóját.
„Talán nem túlzás azt állítani, hogy az
október 5-i előadás főszereplője a Nemzeti Filharmonikus Zenekar volt. Ez már
csak azért is így kellett hogy legyen, mert a Daphne a wagneri
zenedráma-tradíció jegyében fogant szimfonikus opera, népes zenekarral. (…)
Kocsis Zoltán keze alatt forradalmi hevülettel szólalt meg Strauss mesteri
kézzel hangszerelt muzsikája. Elsöprő erővel, de nem egysíkúan: áttetsző volt a
mozarti fafúvós előjáték; csak úgy ragyogott a napisten bemutatkozása, meg a
hárfa-glisszandóval bevezetett két apollóni csodatétel: a vihar és a Leukipposzt
halálra sújtó villámcsapás.” – Muzsika
„Kocsis Zoltán szerint
a mondanivaló aktualitása kézenfekvő: a természetet nem lehet legyőzni. Ahogy a
zeneóriásokat sem. (…) A nemzeti zenekar csúcsformában játszott, és most aztán
minden szólam, hangszer megmutathatta tudását. (…) A természet, a művészet,
Richard Strauss is megdicsőült. Itt, kérem, babérok teremtek!” – Heti válasz
„Rost Andrea fénylő,
csengő hangjával rögtön felébreszt minket a juhok hétköznapi problémáit, a
Dionüszosz ünnepére való készülődést, és a konfliktus kulcsszavát, a
párválasztást kitárgyaló bevezető után. Rost elemében van, a lenyugvó naphoz
szóló óda egyébként is színekben dúskálásra alkalmas ária, és a szoprán remekül
tolmácsolja. Csakúgy mint a későbbi, embert próbáló dallamokat: úgy üti át
hangjával a hangosabb zenei részeket is, hogy az nem válik kellemetlenné.
A zene hullámzik,
ömlik tovább, a nehéz zenei és énekfrázisokat pontosan és erővel fogja össze
Kocsis (…) Strauss nagy kópé, mondhatnánk, az orgona becsempészésével, a
madárfütty fuvolaátiratával és egyéb apró trükkökkel olyan összetett
hangzásokat hoz létre, hogy bizony zúgó fejjel távozunk a koncertről,
elvarázsolva, mint egy nimfa…” – Magyar
Hírlap
„A néhány hangos hangszerszólók,
a varázslatos hangszínek, a plasztikus ábrázolás Strauss kimeríthetetlen zenei
vénáját mutatják. Ehhez kellett egy nagyon jó zenekar, nagyon jó karmesteri
elképzeléssel. Az op. 89-es mű csodálatos előadásban szólalt meg, minden pillanatban
élvezhette a közönség a zenei anyag, harmóniák, hangszínek váltakozását, azt a
straussi elképzelést, mely szinte egyedülálló az oeuvre-ben.” - Papiruszportál