Richard Straussról beszélgetett Kocsis Zoltánnal Petrányi  Judit
Ifjúkori portréjáról egy szelíd, komoly fiatalember néz álmodozóan és szinte bizonytalanul félrehajtott 
fejjel a világba. Időskori képei jól öltözött, joviális, elégedett, mosolygós öregurat mutatnak. Ez a 
zárkózottnak tűnő férfi komponált háromnegyed órás szimfóniát a saját családjáról? Ő álmodta opera-, 
illetve balettszínpadra Salome, Elektra vagy a József-legenda Putifárnéjának alakját? Pontossággal, 
módszerességgel, szolidsággal jellemzett barátjáról Stefan Zweig írja: „van valami démoni is ennek a 
fura embernek a lelkében”. „Sok szempontból rejtélyes figura – mondja róla Kocsis Zoltán – A jól 
szituált német nyárspolgár, aki békés otthonában a bűnről fantáziál. Pasolini jut róla eszembe.”
Hans von Bülow III. Richárdnak nevezte. Még ismeretségük kezdetén, amikor pártfogoltját inkább 
nagyra tartotta, semmint szerette. Érzelmei hamar megváltoztak. Liszt egykori veje, a meiningeni 
udvari zenekar legendás karmestere barátságába fogadta, szellemi örökösévé, utódjává és közben 
végérvényesen lelkes wagneriánussá tette Richard Strausst. Hiába tiltotta el apja, korának 
legjelentősebb német kürtvirtuóza a „bayreuthi szélhámostól”, őt fellelkesítette öreg barátja, Alexander 
Ritter, majd Bülow, akinek szemében Wagner volt I. Richard. Az abszolút első, aki után nincs is 
második, mindenki más legfeljebb harmadik lehet. De az ifjú Strauss Brahmsot is Bülow hatására 
szerette meg. Eközben nem lett hűtlen gyermek- és kamaszkora nagy példaképeihez, a 
klasszikusokhoz sem: Mozarthoz mindenekelőtt, Johann Strauss és a bécsi keringő pedig szinte zenei 
anyanyelve volt. Összetéveszthetetlenül egyéni zenei nyelve tehát sokféle hatás ötvöződéséből 
született. 
Tehetsége az első perctől nyilvánvaló volt. Ahogyan remek Strauss-monográfiájában Batta András 
fogalmaz, úgy játszott a hangokkal, mint más gyerek az építőkockákkal. Legkorábbi kis darabjait 
hatéves korában írta, és tizenkét évesen komponálta első zenekari művét. Könnyen írt, ismeretlen volt 
számára az alkotói válság. A gyötrődve, kínlódva író kortárs Hans Pfitznerről jegyezte meg egyszer 
epésen: „Ha olyan nehezére esik, akkor miért komponál?” Utolsó operája, a Capriccio egyik hőse 
mondja: „A hangok sodrása vitt tovább.” Ezt tekinthetjük önvallomásnak is.
Hosszú élete során sokat és sok műfajban alkotott. Írt kilenc szimfonikus 
költeményt és tizenöt operát, szimfóniákat, versenyműveket, a cappella 
kórusműveket, dalokat, két balettet, alkalmi és filmzenét. Mindvégig siker 
és elismerés övezte, az utókor pedig a 20. század első felének egyik 
legjelentősebb komponistájaként tartja számon. Nem feledkezve meg 
arról sem, hogy karmesternek is kiváló volt. 
És mégis: a nagyközönség a Salome és a A rózsalovag híres szerzője életművének ma is csak 
töredékét ismeri.
