2013. február 5., kedd

Capriccio – az opera cselekménye

Richard Strauss utolsó, 1942-ben bemutatott, egyfelvonásos operája furcsa műfaji meghatározást kapott alkotójától: zenés társalgás. Nem is véletlenül: a mű cselekménye a zene és a szöveg, a zeneszerző és a költő elsőbbsége körül forog. Madeleine grófnőnek egy zenész és egy költő udvarló között kell választania…

Játszódik: 1775 körül, egy Párizs környéki kastélyban.


Madeleine grófnő kastélyában Flamand, a zenész új szerzeményét, egy vonósszextettet próbálja muzsikusokkal. Olivier, a költő és Flamand a szavak és a zene erejéről vitatkoznak, ki-ki a maga hivatásának megfelelően érvelve. Heves vitába keverednek, melybe bekapcsolódik La Roche, a színházigazgató is. La Roche, Flamand és Olivier elvonulnak a darab próbájára.

A gróf húgával, Madeleine-nel beszélget. Szóba hozza két udvarlóját, Flamand-t és Olivier-t. A grófnő elismeri, hogy nem tud dönteni a két udvarló között. Megérkezik Clarion, a színésznő és a gróffal közösen felolvasnak egy részletet Olivier darabjából, amely egy szerelmes szonettel ér véget. Elindulnak, hogy csatlakozzanak La Roche-hoz a próbán.

Olivier elárulja a grófnőnek, hogy neki írta a szonettet, Flamand pedig megzenésíti az írást. Olivier szerelmet vall. Flamand elénekli nekik a dalt, csembalón kísérve magát. Olivier szerint a zenész tönkretette versét, a grófnőt ugyanakkor lenyűgözi a zene és a vers varázslatos szintézise. Heves vitává fokozódó eszmecserében a gróf kifejti, hogy „az opera egy abszurd dolog”.

La Roche elmeséli kétrészes születésnapi produkciójának, a „Pallasz Athéné születésének” és a „Karthágó bukásának” terveit a grófnőnek. A vendégek kinevetik, azonban La Roche élesen visszavág, és kiáll saját meggyőződése, tehát a régi idők színháza és a művészetek tradíciója mellett. Felszólítja Flamand-t és Olivier-t, hogy írjanak remekműveket, amelyek valódi embereket jelenítenek meg, teljes összetettségükben.

A grófnő végül összebékíti a három vitázó felet, megbékélést sürgető szavait azzal támasztja alá, hogy az említett művészeti ágak egymástól függenek. Felkéri a zenészt és a költőt, hogy hozzanak létre egy operát. A gróf és Clarion a színtársulattal Párizsba utazik.

Leszáll az este, visszatér a grófnő, immár vacsorához öltözve. A főudvarmestertől megtudja, hogy bátyja a színésznő társaságában Párizsba utazott, s így egyedül kell étkeznie. Szolgája emlékezteti, hogy Olivier-nek és Flamand-nak is találkozót ígért másnap délelőttre a könyvtárba, hogy elárulja nekik az opera végkifejletét.

A magára maradt grófnő még mindig képtelen dönteni az opera befejezéséről, s udvarlói közül sem tud választani – így a szavak és a zene elválaszthatatlanságáról énekel. Ha bármelyiket választja, a másikat elveszíti. Tükörbéli képmásához szólva, felteszi a kérdést, létezik-e befejezés, amely nem triviális?

A főudvarmester szól, hogy tálalva van, s a grófnő lassan elhagyja a szobát.